اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۲:۰۷
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۴۶
اذان مغرب ۱۹:۰۷:۵۳
طلوع آفتاب ۰۵:۱۵:۲۲
غروب آفتاب ۱۸:۴۸:۴۱
نیمه شب ۲۳:۱۵:۵۴
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۱/۰۹ - ۰۳:۴۱
«سراج 24» گزارش می‌دهد؛

بازارخودرو در سالی که گذشت/ از گران شدن خودروهای بی‌کیفیت تا کمپین نه به خودروی صفر/ پسا تحریم و بازار راکدخودرو در سال 95

خودروسازان برای فرار از رکود هر روز شرایط سهل‌تری را نسبت به روز قبل در فروش محصولات خود اعمال می‌کردند و به مناسبت‌های مختلف، فروش اقساطی و مدت‌دار خودرو را رونمایی می کردند تا بازار فروش داغ شود.

بازارخودرو در سالی که گذشت/ از گران شدن خودروهای بی‌کیفیت تا کمپین نه به خودروی صفر/ پسا تحریم و بازار راکدخودرو در سال 95

به گزارش «سراج24» سال 94 را می توان سال لغو تحریم ها و گره زدن همه مشکلات اقتصادی به تحریم و ماجرای برجام دانست. برجامی که بالاخره اجرایی شد اما تاثیر آن در بازار های کشور به خصوص بازار خودروی ایران  تا پایان سال 94 مشخص نشد. بعد از شنیدن خبر توافق هسته ای و ایجاد موج خبری درباره آمدن غول های خودرو سازی به ایران،  ایرانی‌هایی که مدت هاست با خودروهای بی کیفیت وطنی سر کرده اند و خودروهایی را سوار می‌شوند که فقط شکل ظاهری آن‌ها، گاه به گاه تغییر می‌کند و موتور و قطعات‌‌ همان است که بود، با شنیدن اخبار مربوط به ورود غول‌های خودرو سازی آمریکایی و اروپایی به ایران ذوق زده شده‌اند و خود را چند قدم به رویاهای خود یعنی سوار شدن خودروی باکیفیت بعد از لغو تحریم های جهانی نزدیک‌تر می‌بینند غافل از اینکه همه این ها سرابی بیش نخواهد بود چرا که حتی با حضور غول های خودرو سازی، وقتی دنا 50 میلیون قیمت دارد، مسلما کادیلاک در صورت حضور در ایران بالای 100 میلیون نرخ گذاری می شود!

با این تفاسیر، هر چند بسیاری  از مردم نیز تصور می‌کنند با برداشته شدن تحریم‌ها و ورود خودرو‌های قدر اروپایی و آمریکایی به کشور و حتی به تولید رسیدن آن‌ها در کشور، اوضاع خودرویی بهتر می‌شود و گرانی‌ها ارزان خواهد شداما به نظر می رسد تا تعرفه‌های بالای ورود خودرو به کشور وجود دارد و تا زمانی که بازار خودرو در کشور انحصاری است، گشایشی در این موضوع صورت نخواهد گرفت.

از سوی دیگر، سال 94 به دلیل رونمایی از کمپین" نه به خودروی صفر ملی" نیز در بازار خودرو حاشیه های بسیاری به همراه داشت و درواقع حمایت و دفاع تمام قد وزیر صنعت از خودروسازان، باز هم گلایه های مردم را به همراه داشت.

حاشیه های کمپینی که نابود شد

نیمه اول سال 94  بود که با توجه به فشار خودروسازان بر روی دولت جهت افزایش قیمت ها و همچنین  شکل گرفتن اعتراضات جدی مردمی ، فعالیت کمپین تازه شکل گرفته "نه به خرید خودرو ایرانی"  بیشتر و بیشتر شد و مردم بیشتری از این کمپین استقبال کردند. این مساله باعث شد تا  محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا با افت شدیدی مواجه شود به طوریکه حجم تولید این دو شرکت در شهریور 94 به نصف این میزان در زمان مشابه سال قبل کاهش یافته بود. شنیده ها حاکی بر این بود  که  حتی تولیدات ایران خودرو در شهریور سال گذشته  به روزی 910 دستگاه هم رسیده بود.

در این میان با جا افتادن کمپین در گذر زمان، موضع گیری های مختلفی در این خصوص انجام شد. احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران،  در این باره ظهار کرد:  به زودی خودروهای ایرانی، گران شده و افرادی که به موجب پیوستن به این کمپین، از خرید خودرو انصراف داده‌اند، پشیمان خواهند شد.

در آن روزها، نعمت زاده وزیر صنعت که همواره نشان داده حامی تمام قد خودروسازان است، کسانی که خودروی ملی نمی خرند را خائن و ضد انقلاب خواند تا حاشیه ساز شود. سخنانی که خشم افکار عمومی را برانگیخت و مردم را به این کمپین متمایل تر کرد تا جایی که سرانجام هم وزیر صنعت عذر خواهی کرد و هم حسین فریدون از تذکر روحانی به وی خبر داد.

حسین فریدون در گفت‌وگو با صدا و سیما تاکید کرد: رئیس‌جمهور به آقای نعمت‌زاده تذکر داده است که باید رفتار ما با منتقدان، محترمانه باشد.

نعمت‌زاده نیز از مردم عذر خواهی کرد و گفت: «من از مردم عذرخواهی می‌کنم و به خریداران خودرو جسارت نکرده‌ام و هیچگاه نگفتم هر کس خودروی داخلی نخرد، ضدانقلاب است».

این واکنش ها در طی ماه ها ادامه داشت تا جایی که رکود در بازار خودرو به نقطه ای رسید که مدیرعامل ایران خودرو به مردم قول افزایش کیفیت را داد و مدیر عامل سایپا از مردم عذر خواهی کرد. با این حال اختصاص وام 25 میلیونی برای خرید خوردو همه رشته های کمپین را پنبه کرد و باعث شد مردمی که به دلیل نداشتن نقدینگی کافی و گرانی خودروها با کمپین همکاری می کردند برای خرید خودرو اقدام کنند و کمپین شکست بخورد تا بار دیگر دولتی ها نشان دهند بیشتر از مردم حامی سرمایه داران هستند حتی اگر این حمایت ها به بهانه پشتیبانی از تولید ملی باشد که بیشتر مونتاژ است تا تولید!

آینده بازار خودرو در سال 95

در این میان در حالی که هرساله با نزدیک شدن تعطیلات نوروز از اواسط بهمن تا اواخر اسفندماه بازار خودرو با رونق فروش همراه می‌شد، اما سال 94 برای نمایشگاه‌داران خودرو، بازار بی‌رمقی برای شب عید محسوب می شد و  و خرید و فروش در این بازار همچنان راکد بود.

در این وضعیت، خودروسازان برای فرار از رکود هر روز شرایط سهل‌تری را نسبت به روز قبل در فروش محصولات خود اعمال می‌کردند و به مناسبت‌های مختلف، فروش اقساطی و مدت‌دار خودرو را رونمایی می کردند تا بازار فروش داغ شود.این در حالی است که سال 95 نیز با وجود قرارداد مجدد با پژو و رنو که در طول تحریم ایران، اثبات کردند چندان به وعده های خود پایبند نیستند و پشت ایران را خالی کردند، به نظر نمی رسد با وجود گرانی ها، سال پر رونقی برای خودروسازان باشد مگر اینکه اتفاقات خاصی در بازار کشور رخ دهد.

رضایی ، یکی از فعالان بازار خودرودر پیشبینی وضعیت بازار خودرو در سال 95 به خبرنگار ما  می گوید: به نظر نمی رسد در سال 95 اتفاق خاصی در بازار خوردو رخ دهد و رکود همچنان حاکم خواهد بود.

او تاکید می کند: بی تردید در رکود فعلی و در حالی که مردم قدرت خرید خود را ازدست داده اند، مردم بیشتر به دنبال خرید اقساطی خودرو بدون بهره هستند و فروش‌های با دریافت اقساط بدون بهره بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

رضایی اضافه می کند: برای رونق در بازار خوردرواگر برای فروش خودروها، سود تعیین شود، خریداران خیلی از این مسئله استقبال نمی‌کنند و به‌ این‌ترتیب، فروش‌هایی موفق‌تر هستند که به صورت اقساطی و بدون سود باشند. از سوی دیگر با ورود خودروهای خارجی به نظر می رسد خودروهای تولید داخل گران تر و نه ارزان تر شود.

با این تفاسیر به نظر می رسد سال 95 هم سال خوبی برای بازار خودروی کشور نباشد و البته باید منتظر روزهای آینده بود.

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••